← Retour à la liste

Typography

Enseignant·es responsables :
Site d’enseignement :
Strasbourg
Option / Mention :
Communication - Communication Graphique
Semestre(s) :
Semestre 1
Unité d’enseignement :
Année 4 - UE2 - Projet plastique, prospective, méthodologie, production
Cours transversal :
Non
Jour(s) du cours :
Vendredi
Horaires du cours :
16h30-18h
Rythme :
Salle(s) :
Description du cours :
Through a series of discussions and collective research, this course invites students to expand their typographic perspective beyond the Latin script and think outside of the “box of typical design habits” found in a French and Latin context, both theoretically and in practice. The course encourages students to reconsider their design assumptions and to approach other scripts with curiosity, respect, and adaptability so to develop a “kindness” towards writing systems we may not be familiar with. Emphasis is placed on cultural sensitivity, experimentation, and teamwork.
Bibliographie (sélective) :
BERRY, John D. Language Culture Type: International Type Design in the Age of Unicode
BRINGHURST, Robert. Principes élémentaires de la typographie Une histoire des styles (traduit de l'anglais : The elements of typographic style)
BRINGHURST, Robert. La forme solide du langage (traduit de l'anglais : The Solid form of Language)
GAUTIER, Damien. Typographie, guide pratique
HOCHULI, Jost. Le détail en typographie : La lettre, l'interlettrage, le mot, l'espacement, la ligne, l'interlignage, la colonne
JUBERT, Roxane. Graphisme, typographie, histoire
LUPTON, Ellen. Comprendre la typographie Un guide théorique et pratique pour les graphistes, les auteurs, les éditeurs et les étudiants. (traduit de l'anglais : Thinking with Type : A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, & Students.)
MMS (FANNI, Maryam. FLODMARK, Matilda. KAAMAN, Sara.) The Natural Enemies of Books A Messy History of Women in Printing and Typography
NOORDZIJ, Gerrit. Le trait : une théorie de l’écriture
PARIS, Muriel. Petit manuel de composition typographique
PATER, Ruben. The politics of design : a (not so) global manual for visual communication
UNGER, Gerard. Theory of Type Design

Eye Magazine
Revue Faire
Slanted
alphabettes.org
Women in Type : https://www.women-in-type.com/

Letterform Archive : https://oa.letterformarchive.org/
Musée de l’Imprimerie et de la Communication Graphique : https://noscollections.imprimerie.lyon.fr/
Gallica de BnF : https://gallica.bnf.fr/conseils/content/typographie
Objectifs pédagogiques :
Develop awareness and respect for writing systems and their graphic/structural specificities.
Understand the post-colonial contexts that can carry typography and letterforms in specific writing systems.
Work collaboratively: learn to delegate, organize, and to sometimes lead within a design team.
Explore the visual and technical challenges of designing across multiple writing systems.
Engage in critical reflection about the designer’s role in a global and multilingual context.
Format du cours :
Enseignement en atelier
Langue(s) du cours :
FrançaisAnglais
Modalité(s) d’évaluation :
Assiduité et investissementRéalisation(s) plastique(s)Participation orale
Modalités de rattrapage :
Submission of an illustrated essay on an assigned case study (to be determined).